3 gwiazdki dla ScottieGo

Od dość długiego czasu pracuję już z moimi uczniami nad rozwojem umiejętności logicznego myślenia i tworzenia algorytmów postępowania z wykorzystaniem gry “ScottiegGo”. Bez względu na to ile lat mają osoby zaczynające zabawę i naukę z tą grą  zawsze zaczyna się to tak samo: “O jaki fajny kosmita!” Przeważnie takie zdanie pada na początku naszej drogi w naukę programowania i dzięki temu od razu udaje się zaangażować ucznia w naukę. 

Bardzo mnie cieszą takie pomysły i to że dzięki nim można nie tylko się uczyć, ale także rozwijać różnego rodzaju umiejętności w ciekawy sposób. Od dawna twierdziłem i twierdzić będę że to czego nauczą się moi uczniowie w momencie jeśli się zaangażują w zajęcia zostanie w nich o wiele dłużej niż suche fakty które im podam, poproszę żeby je zapisali w zeszytach, czy też przeczytali o nich w różnych źródłach. 

Nie ma lepszej zabawy niż stworzenie algorytmu na “zrobienie kanapki”, a później zamienienie się tymi algorytmami i próba stworzenia takiej kanapki wg napisanej instrukcji. Nie dość, że od razu możemy praktycznie sprawdzić czy dany algorytm jest napisany prawidłowo, to jeszcze świetnie się bawimy, a na końcu czeka na nas nagroda w postaci smacznej kanapki. 

Ćwiczenie to pokazuje jak bardzo ważne jest myślenie i jak bardzo dzięki praktycznemu rozwiązywaniu problemów można podnosić zarówno wiedzę jak i kompetencje. 

Uczniowie pracują razem, sprawdzają i testują rozwiązania, znajdują rozwiązanie problemu. Wszystko co najważniejsze w nowoczesnej szkole jest dostępne dzięki zmianie podejścia do uczenia przez nauczyciela i odpowiednim pomysłom na zajęcia.

Bardzo przydatnym narzędziem w stosowaniu takiego podejścia przez ostatnie parę lat jest dla mnie gra ScottieGo. Właśnie dzięki Scottiemu, mogę z uczniami na różnych poziomach rozwiązywać problemy, testować te rozwiązania oraz uczyć ich nie tylko myślenia krytycznego, ale także ćwiczyć umiejętności które w późniejszym życiu pozwolą im osiągnąć sukces i realizować postawione przed nimi zadania. 

Przygody małego kosmity trafiły do serca dzieciaków mających trzy lata, ale także bardzo podobają się młodzieży mającej więcej niż 15 lat. Na zajęciach prowadzonych ze Scottiem zawsze jest wesoło. Osobiście preferuję żeby uczniowie siedzieli w małych zespołach (od 2 do 4 osób) i wspólnie rozwiązywali zadania z gry. 

Do tej pory mogłem na zajęciach realizować ścieżkę jaką zaprojektowali mi twórcy gry lub wyciągać z niej pojedyncze zadania, które akurat w danej chwili były mi potrzebne do pokazania pewnych mechanizmów lub konstruktów programistycznych (pętla, funkcja). 

Jedyne czego mi brakowało to możliwości stworzenia własnych zadań lub całych misji, które rozszerzały by umiejętności praktyczne uczniów.  Dlatego z ogromnym entuzjazmem przyjąłem informację że niedługo powstanie edytor poziomów do ScottieGo o nazwie Scottiego Dojo.

Już w wakacje miałem możliwość przetestowania nowej aplikacji i od tego czasu z niecierpliwością czekałem na oficjalną premierę i możliwość zaprezentowania jej uczniom.

Moje marzenia spełniły się nie dawno. Uczniowie zyskali nowe możliwości, a ja narzędzie, które pozwala mi rozszerzyć funkcjonalność gry ScottieGo i znowu po nią sięgnąć w toku nauki.

W każdym razie czym jest ScottiGo Dojo? W dużym skrócie narzędziem które pozwala tworzyć własne plansze i wykorzystać klocki z gry ScottieGo. Uczniowie opracowują algorytmy do zadań, które tworzę oraz testują rozwiązania układając klocki, skanując je w nowej aplikacji i sprawdzając czy przyjęte przez nich rozwiązania doprowadzą do rozwiązania postawionego przed nimi zadania. 

W nowej aplikacji mamy do wyboru różnego rodzaju i wielkości plansze na których możemy umieszczać elementy i postacie znane nam z gry ScottieGo.  Dzięki temu budujemy nowe zadania dla naszych uczniów i tylko od naszej wyobraźni zależy co właśnie zaplanowaliśmy dla Scottiego. Możemy ułożyć belki i przekraczać dzięki nim rzeki. Możemy oświetlać plansze latarniami, zbierać piórka lub kawałki złota. Możemy także poprosić naszego przyjaciela bobra, żeby nam pomógł i stworzyć skomplikowane zadania, dzięki którym znana już naszym uczniom gra zyskuje nowe możliwości.

Po stworzeniu planszy zapisujemy ją na swoim urządzeniu i dzięki kodom QR (twórcy opracowali specjalny kod obrazkowy – wyglądający jak kod QR – który możemy zeskanować na innym urządzeniu) dostarczamy zadanie swoim uczniom. Odczytując ten kod na swoich urządzeniach uczniowie dostają opracowaną przez nas planszę i muszą rozwiązać postawiony przed nimi problem algorytmiczny.  

Tworząc zadanie możemy także za pomocą odpowiedniego menu określić warunki rozwiązania danego zadania dzięki którym uczeń otrzyma 3 gwiazdki. Określamy ile linii kodu musi zostać napisane, jakie konstrukcje muszą zostać użyte  (klocki: jeżeli, funkcje, etc).

Dzięki takiemu podejściu możemy tworzyć  całe historie ze Scottiem, wymyślać fabułę i określać warunki wybranych zadań. 

Moim zdaniem w końcu stało się coś, o czym twórcy gry mówili od samego początku. Mogę wykorzystać tą grę ucząc uczniów na różnych przedmiotach. W jaki sposób? Bardzo prosty. Tworząc odpowiednie plansze i przypisując im historię pasującą do danego tematu. 

Chcę poćwiczyć myślenie algorytmiczne na języku polskim? Proszę bardzo. Tworzę planszę na której Scottie ma różne przeszkody, a uczniowie oprócz jej rozwiązania mogą stworzyć historię Scottiego – opowiedzieć ją (ćwicząc sztukę wypowiedzi), opisać (doskonaląc umiejętność pisania tekstów). Historia może być na dowolny temat dopasowany do aktualnie przerabianego materiału.  Mogę zbierać złote grudki, jeździć taśmociągami, tworzyć drogi przez lasy, jeziora lub rzeki, zimą lub wiosną. Mogę zaangażować przyjaciół Scottiego aby mu pomagali. Tylko moja wyobraźnia ogranicza możliwości stworzenia odpowiedniego materiału który będę wykorzystywał. 

Bardzo fajną możliwością jest też odwrócenie całego procesu uczenia myślenia algorytmicznego poprzez powierzenie uczniom zadania stworzenia planszy. Nikt nie powiedział przecież, że jako nauczyciel tylko i wyłącznie ja mam tworzyć zadania. Uczniowie też się świetnie w tym spisują  i jak zauważyłem podczas zajęć, tworzenie planszy jest dla nich jeszcze bardziej fascynujące niż jej rozwiązywanie. Można porównać to do ich fascynacji światem Minercrafta, który też mają możliwość tworzyć samodzielnie i realizować w tym świecie różne wyzwania. Zadziwiająca jest w tym momencie umiejętność uczniów do tworzenia historii opisujących wymyślone przez nich zadanie.

 

Reasumując te rozważania na temat ScottieGo Dojo – można powiedzieć że przygody Scottiego nabrały dodatkowego kolorytu i w końcu można faktycznie zacząć się nim bawić na każdym zajęciach, bez względu na wiek uczniów. Cieszę się na kolejne godziny spędzone z grą, dzięki którym można nauczyć się logicznie myśleć. Jeśli chcecie możecie zeskanować w aplikacji załączony kod QR i postarać się rozwiązać przedstawione zadanie. 

Rozwiązanie go zajęło mi sporo czasu i musiałem wykorzystać w nim aż 60 klocków z gry.

Jednak uważam że było warto 😉 

3 gwiazdki dla twórców. Polecam.

 

 

Podoba się ? Podziel się z innymi:

xgerry Autor

Maciej Danieluk - urodzony w Poznaniu, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na kierunku Planowanie Przestrzenne i Gospodarka Lokalna. Twórca, właściciel i długoletni (2002 – 2008) prowadzący portal internetowy dla nauczycieli pod adresem: http://www.literka.pl Od 2009 roku nauczyciel informatycznych przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Powszechnych w Damasławku – technikum informatyczne, oraz informatyki w Szkole Podstawowej i Gimnazjum. Członek grupy Superbelfrzy RP. Trener umiejętności ICT oraz w zakresie Kompetencji Kluczowych. Autor artykułów, poradników dla nauczycieli, warsztatów i szkoleń dla Rad Pedagogicznych. Entuzjasta wykorzystania TiK w edukacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.