Kody QR

Kod QR (ang. Quick Response Code), to rodzaj kwadratowego kodu kreskowego zawierający pewne informacje np. link do strony internetowej, filmu, wiadomość lub numer telefonu.

Przykład:

QRCode        QR Code generator


Do odczytania kodu potrzebujemy aparatu (w telefonie) lub kamerki (w komputerze) oraz odpowiedniego oprogramowania. Następnie skanujemy QR kod, a po chwili na ekranie wyświetla się treść.

  • Za pomocą smartfona

Ściągamy np. aplikację Barcode scanner (system Android ), QR Reader (iPhone, iPad) lub jakikolwiek inny program (np. Kaywa Reader, QuickMark) po wpisaniu słów kluczowych „QR Code”.

  • Za pomocą komputera

Jeśli posiadasz kamerę internetową oraz Adobe Air (do pobrania stąd) możesz użyć programu Adobe Air QR Code reader (po kliknięciu uruchomisz od razu pobieranie pliku) .

Jeśli posiadasz kod QR na komputerze można go załadować i odczytać w serwisie http://www.qr-online.pl, wiadomość pojawi się w polu „Parsed result” (spróbuj zapisać jeden z QR kodów z tej strony i odczytać w powyższym serwisie, w razie problemu zapraszam do podzielenia się nim w komentarzach).

Jak tworzyć kody QR?

W internecie znajdziesz wiele stron, za pomocą których wygenerujesz kod QR. Poniżej kilka z nich:

 

Zastosowanie

  • W prezentacjach, które przedstawiamy warto oprócz linka w formie tekstowej podać uczestnikom QR kod, który będą mogli odczytać na swoich smartfonach.
  • Przy projektach, prezentacjach lub opracowaniach warto poprosić uczniów, aby wszystkie źródła internetowe, z których korzystali zebrali w jednym QR kodzie i podali po bibliografii, wtedy łatwo nam będzie je zweryfikować, bez żmudnego przepisywania.
  • Uczniowie odczytują w klasie lub domu rozdane przez nauczyciela QR kody, w których zawarta jest zagadka, praca domowa lub inna wiadomość. Warto wcześniej poprosić uczniów, aby zainstalowali na swoich smartfonach lub komputerach odpowiednią aplikację.
  • Na kółkach możemy sposobem QR kodów przekazać uczniom ciekawe linki, które poszerzą ich wiedzę.

Bonus: Jak ja zastosowałam QR kody?

W zeszłym roku szkolnym postanowiłam pokazać moim uczniom ten sposób przekazywania informacji. Raz w tygodniu drukowałam kartki (patrz poniżej), na których były kody, a nich zawarta zagadka. Nie trudno się domyśleć, że byli zachwyceni i oczekiwali dnia, kiedy wywieszą nowe :). Podczas przerw uczniowie gromadzili się wokół kodów, odczytywali, pokazywali sobie nawzajem, a przy okazji próbowali rozwiązywać zagadki matematyczne.

Podoba się ? Podziel się z innymi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.